Τα πρέπει – δεν πρέπει

Δραστηριότητες που μπορούν να βοηθήσουν – ή να βλάψουν – εάν το παιδί σας έχει σκολίωση

Η ιδιοπαθής σκολίωση είναι μια παρεξηγημένη κατάσταση, όπως είναι και τα πρέπει και δεν πρέπει για τους ανθρώπους που έχουν σκολίωση.

Μπορεί να νομίζετε ότι η σκολίωση προκαλείται από ασθενείς μυς ή πρόβλημα με τη σπονδυλική στήλη, αλλά στην πραγματικότητα είναι μια γενετική κατάσταση που προκαλείται από περιβαλλοντικούς παράγοντες.

Οι δραστηριότητες και οι κακές στάσεις δεν μπορούν να προκαλέσουν σκολίωση, αλλά μπορούν να επιταχύνουν την εξέλιξή της και να προκαλέσουν αυξημένο πόνο στην ενήλικη ζωή.

Τα Δεν Πρέπει: Δραστηριότητες που επιδεινώνουν την σκολίωση.

Όχι στην αγωνιστική κολύμβηση


Η αγωνιστική κολύμβηση και η σκολίωση δεν ταιριάζουν.

Η κολύμβηση για ώρες καθημερινά προκαλεί την μείωση της φυσιολογικής κύφωσης της θωρακικής μοίρας της σπονδυλικής στήλης (η σπονδυλική στήλη από τη βάση του λαιμού μέχρι το κάτω μέρος των πλευρών), γεγονός που μπορεί να οδηγήσει στην εξέλιξη της καμπύλης.

Τα πρέπει - δεν πρέπει

Ενόργανη γυμναστική και κλασσικό μπαλέτο 


Το ίδιο ισχύει για την ενόργανη γυμναστική και του χορευτές κλασσικού μπαλέτου, εφόσον το άθλημα ή ο χορός γίνεται περισσότερο από 3 φορές την εβδομάδα.

Λίγες φορές την εβδομάδα, όχι παραπάνω από δύο, θα βοηθήσουν το παιδί σας στην ψυχολογία του. Ένα απογοητευμένο παιδί εγκαταλείπει συχνά το πρόγραμμα θεραπείας της σκολίωσης γρήγορα.

Τα πρέπει - δεν πρέπει

Όχι στα Αθλήματα που ασκούν την μια πλευρά του σώματος (Τένις, ρακέτες, πινγκ-πονγκ κλπ)


Ο λόγος είναι ότι ενισχύουν την μια πλευρά των μυών του κορμού περισσότερο από την άλλη και επιδεινώνουν την σκολίωση. Ισχύει το ίδιο όπως τα παραπάνω με μέγιστο τις δύο φορές την εβδομάδα.

Τα πρέπει - δεν πρέπει

Όχι πολλές εκτάσεις του κορμού


Εκτείνοντας επανειλημμένα τη θωρακική μοίρα της σπονδυλικής στήλης σε ασκήσεις διατάσεων, γυμναστική, υψηλά άλματα, ελιγμούς χορού (ειδικά στο μπαλέτο) και σε ορισμένες θέσεις της γιόγκα, αναγκάζουν τους σπονδύλους να περιστρέφονται περαιτέρω στην κοιλότητα της καμπύλης της σκολίωσης. Η δύναμη που ασκείται συχνά προκαλεί γρήγορη εξέλιξη της σκολίωσης. Αντί βέβαια να αναγκάσετε το παιδί σας να εγκαταλείψει αυτές τις δραστηριότητες, να τους περιορίσετε κάμψη και να χρησιμοποιήσετε τροποποιημένες στάσεις.

Τα πρέπει - δεν πρέπει

Όχι τρέξιμο για μεγάλες αποστάσεις σε σκληρές επιφάνειες (π.χ. δρόμοι και πεζοδρόμια)


Τρέξιμο μεγάλων αποστάσεων με σκολίωση μπορεί να προκαλέσει διάφορα προβλήματα. Συμπίεση του νωτιαίου μυελού εμφανίζεται κάθε φορά που εσείς ή το παιδί σας κάνει ένα βήμα, πηδάει ή τρέχει. Τρέξιμο σε ανώμαλο έδαφος προκαλεί επίσης να λυγίσει ή να περιστραφεί η πλάτη σας. Το παρατεταμένο τρέξιμο ή τζόκινγκ δημιουργεί μεγάλο κίνδυνο εξέλιξης της σκολίωσης.

Προτείνουμε να περιοριστεί το τρέξιμο στα 400 μέτρα

Η ιππασία επίσης συμπιέζει και τραντάζει την σπονδυλική στήλη.

Τα πρέπει - δεν πρέπει

Όχι τραμπολίνο


Το άλμα στα τραμπολίνα είναι καταστροφικό εάν το παιδί σας έχει σκολίωση. Μπορεί να οδηγήσει σε ταχεία εξέλιξη της σπονδυλικής στήλης καμπυλότητας και της στάσης του σώματος κατάρρευση, επειδή το άλμα συμπιέζει τη σπονδυλική στήλη με κάθε αναπήδηση. Εάν το παιδί σας έχει ακόμη και ήπια σκολίωση, είναι καλύτερο να αποφύγετε αυτή τη διασκέδαση.

Τα πρέπει - δεν πρέπει

Όχι μεταφορά βαρέων αντικειμένων


Μεταφορά βαρέων αντικειμένων, ειδικά από τη μία πλευρά, προσθέτει στην φυσική έλξη της βαρύτητας και συμπιέζει περαιτέρω τη σπονδυλική στήλη σας. Ένα υπερφορτωμένο σακίδιο είναι τρομερό για το παιδί σας με σκολίωση. Η μεταφορά της τσάντας σε έναν μόνο ώμο είναι επίσης λάθος. Αυτό δεν σημαίνει ότι δεν μπορούν να σηκώσουν μια ή δύο τσάντες από ένα σουπερμάρκετ, αλλά δεν θα μεταφέρουμε ένα ντενεκέ λάδι που ζυγίζει 17 κιλά.

Το συνολικό βάρος της σχολικής τσάντας δεν πρέπει να υπερβαίνει το 15% του βάρους του παιδιού. Θα πρέπει να εφαρμόζει με τους δύο ιμάντες καλά από τους ώμους και θα πρέπει τα βαριά αντικείμενα να είναι στο κάτω μέρους και προς την πλάτη και τα ελαφριά επάνω και έξω.

Τα πρέπει - δεν πρέπει

Όχι πολύ ώρα μηνύματα στο κινητό (texting).


Η πρόσθια κάμψη  του κορμού με τον αυχένα σε κάμψη, όταν γράφουμε μηνύματα στο κινητό, είναι τρομερή για τα άτομα με σκολίωση. Δεν είναι καλό για κανέναν, στην πραγματικότητα. Δημιουργεί πίεση στο νωτιαίο μυελό συμπιέζοντας τα  αιμοφόρα αγγεία.

Το texting συχνά οδηγεί σε χρόνιο πόνο στον αυχένα και μπορεί να προκαλέσει επιδείνωση της σκολίωσης.

Αποφεύγοντας τους περιβαλλοντικούς παράγοντες της εξέλιξης της σκολίωσης είναι σημαντικό, ώστε οι τρεις διαστάσεις της σπονδυλικής στήλης να παραμείνουν όσο το δυνατόν πιο κοντά στο φυσιολογικό.

Τα πρέπει - δεν πρέπει

Όχι ύπνος μπρούμυτα


Ο ύπνος μπρούμυτα είναι η χειρότερη θέση για την σκολίωση επειδή προκαλεί τον ευθειασμό της θωρακικής μοίρας της σπονδυλικής στήλης, δηλαδή γίνεται η πλάτη πιο επίπεδη. Η σκολίωση είναι τρισδιάστατη πάθηση. Εάν η μια διάσταση επιδεινωθεί, θα ακολουθήσουν και οι άλλες. Ο ύπνος μπρούμυτα απαιτεί να γυρίσει το κεφάλι στο πλάι, με συνέπεια να στρίβει τη σπονδυλική στήλη.

Τα πρέπει - δεν πρέπει

Όχι ύπνος με τα φώτα αναμμένα


Η μελατονίνη είναι μια ορμόνη που εκκρίνεται από την επίφυση, όταν το παιδί σας κοιμάται. Αυτή η ορμόνη ρυθμίζει την εφηβεία, ειδικά στα κορίτσια. Μελέτες δείχνουν ότι τα άτομα με σκολίωση έχουν χαμηλότερα επίπεδα μελατονίνης. Δεδομένου ότι η μελατονίνη εκκρίνεται κατά κύριο λόγο στον ύπνο, ακόμα και το παραμικρό φως μπορεί να επιβραδύνει ή να σταματήσει την απελευθέρωσή της. Μια ανεπάρκεια μελατονίνης μπορεί να προκαλέσει την πρώιμη έναρξη της εφηβείας και τις σχετικές αυξήσεις της ανάπτυξης, καθώς και την πρόοδο της σκολίωσης. Εάν το παιδί σας εισέλθει νωρίς στην εφηβεία, έχει αυξημένο κίνδυνο εξέλιξης της σκολίωσης επειδή ο εγκέφαλός και το σώμα του δεν είναι ακόμα συγχρονισμένοι.

Συνεπώς, ο ύπνος με ένα ελαφρύ, νυχτερινό φως ή τηλεόραση είναι επιβλαβής για τα παιδιά με σκολίωση, ή που κινδυνεύουν από σκολίωση επειδή το γονίδιο υπάρχει στην οικογένεια. Ένα φως που φωτίζει στο παράθυρο διαταράσσει επίσης τον ύπνο και την έκκριση μελατονίνης.

Τα πρέπει - δεν πρέπει

Τα Πρέπει: Δραστηριότητες που βελτιώνουν την σκολίωση.

Ξεκινήστε την πρώιμη παρέμβαση


Οι γιατροί μπορεί να σας πουν να περιμένετε έξι μήνες έως ένα έτος εάν το παιδί σας έχει μια ήπια καμπύλη, αλλά τα καλύτερα αποτελέσματα μπορούν να επιτευχθούν στο παιδί πριν φτάσει η καμπύλη στις 30 μοίρες.

Έχετε το δικαίωμα να πάρετε μια δεύτερη γνώμη και να επιλέξετε την καλύτερη επιλογή για την  θεραπεία της σκολίωσης.

Τα πρέπει - δεν πρέπει

Χρησιμοποιήστε ένα ποιοτικό στρώμα


Αν και δεν υπάρχει το ιδανικό κρεβάτι για την σκολίωση, η εύρεση του καλύτερου στρώματος για σκολίωση μπορεί να πάρει κάποιο χρόνο. Συνήθως, το σωστό στρώμα πρέπει να  μπορεί να συμπιέζεται, μετά από λίγη ώρα, στα σημεία όπως το κεφάλι, η πλάτη και η λεκάνη, αλλά όχι πάρα πολύ. Και αυτό να γίνεται κάθε φορά που αλλάζουμε πλευρό. Έτσι να επιλέξετε ένα που να ταιριάζει καλά στο σώμα του παιδιού που έχει σκολίωση.

Τα πρέπει - δεν πρέπει

Αλλαγή θέσης συχνά


Όρθια ή καθιστή θέση σε ένα μέρος για πολύ ώρα πιέζει τη σπονδυλική στήλη. Να τεντώνεται ή να κάνει μια βόλτα όσο πιο συχνά γίνεται. Επιλέξτε μια καρέκλα με καλή υποστήριξη, αν πρέπει να καθίσει για παρατεταμένες χρονικές περιόδους (π.χ. εξετάσεις).

Τα πρέπει - δεν πρέπει

Κάνετε Τεντώματα


Το τέντωμα βοηθά στην άμβλυνση του πόνου και της δυσφορίας. Για παράδειγμα:

Να κρεμιέται από ένα μονόζυγο πόρτας όσο το δυνατόν περισσότερο και να κάνει επαναλήψεις.

Ενώ είναι κρεμασμένο να λυγίσει αντίθετα από την καμπύλη της σκολίωσης.

Να ξαπλώνει σε πλάγια θέση, με μια  πετσέτα τυλιγμένη σε ρολό κάτω από το λαιμό του και μια άλλη κάτω από το κυρτό μέρος της σκολίωσης (ύβος)

Τα πρέπει - δεν πρέπει

Να κάνει σπορ που τεντώνουν το σώμα


Όπως για παράδειγμα το μπάσκετ και το βόλεϊ

Τα πρέπει - δεν πρέπει
Scroll Up
error: Alert: Content is protected !!